piątek, 20 stycznia 2017

88. Filemon i Baucis

Próbuję ostatnio czerpać inspirację z mitologii, tak powstał niedawno m.in. wiersz o Orionie ;)
Ale Orion akurat jest raczej znaną postacią w mitologii. Ten wiersz natomiast jest o drobnym, nieznanym raczej wątku.
Otóż mit, którym się kierowałam opowiada o wizycie Zeusa i Hermesa na ziemi pod postacią ludzi. Szukali oni schronienia w jednym z miast, lecz wszystkie domostwa zamykały przed nimi drzwi. Na skraju miasta mieszkało dwoje ubogich, starszych ludzi- Filemon i Baucis. Ugościli przybyszy czym mieli. Zeus zatopił tamto miasto tworząc jezioro, mieszkańców zamienił w żaby, a gościnnych staruszków nagrodził pięknym domostwem na skraju jeziora. Gdy nadszedł ich czas zmarli razem (czego sobie sami życzyli) i zamienili się w dwa drzewa splecione w całość.
Tak w skrócie ;) 

Filemon i Baucis

Gdzieś tam na skraju wielkiego jeziora,
Gdzie rechot żab rozchodzi się echem,
Nie każdy żywot szczęśliwy wieść zdoła,
Tam żyje się wolno, lub z wiecznym pośpiechem.

Przy tafli jeziora konary złączone,
Potężnych dębów złączone w podzięce.
Pod ziemią zaś w jedność korzenie splecione
Trzymają się mocno, jak para za ręce.

Głębiny jeziora skrywają sekrety,
A dęby symbolem są ludzkiej dobroci.
Może to wady? A może zalety?
Żyć w ciągłym strachu czy szczerej radości?

Na dnie w tej otchłani ruiny są miasta,
Co obraziło nie jedno oblicze
I rozgniewało bogów rzecz jasna.
A ilu tych bogów? Nawet nie liczę.

Mieszkańcy na wieczność w żaby zaklęci
Po wieki trwać będą swojego żywota,
Z życia ludzkiego na zawsze wyklęci
Na życie opuszcza ich wszelka ochota.

Dęby natomiast są parą kochanków,
Co dobrem rozkwitła nawet po śmierci,
Za życia parą uprzejmych wybranków,
Którą zastała także po śmierci.
J.M.

5 komentarzy:

  1. Wpadło coś nowego na yt, jak chcesz to obejrz i śmiało krytykuj :D.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa inspiracja :)
    O dziwo, coś mi ten mit przypomina, a mianowicie legendę o zatopionym mieście, tam gdzie sam mieszkam ;) Aczkolwiek tam sprawy wyglądały podobnie, lecz nieco inaczej ;)
    Pozdrawiam
    Prince Of Pain
    www.suicideanddreams.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. O nie znałem chyba tej historii, całkiem ciekawa inspiracja według mnie.

    Od zeszłego roku mam taj samo, tylko siedem wierszy tworzących tę całość na blogu napisałem w 2017. Może coś mnie zainspiruje, albo coś. :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nieznana mi była ta opowieść... Dawniej zaczytywałam się w mitach greckich z wielką przyjemnością. Tak samo miło czyta się wiersz, który napisałaś - zwłaszcza w takt nokturnu chopinowskiego.
    Pozdrawiam Ciebie! :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny utwór!
    Też czasem lubię czerpać inspiracje z mitologii, ale mimo wszystko moją ulubioną jest słowiańska.
    Zapraszam do mnie! :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za te kilka sekund poświęconych na pozostawienie po sobie śladu !! Pamiętaj, że każdy komentarz jest niczym furtka prowadząca prosto do twojego bloga ;) Dziękuję i pozdrawiam!